Skip til hoved indholdet Kontakt os Kontakt os

Spørgsmål & svar

Vælg relevant emne

Hvornår kan jeg komme på venteliste?

Enhver person, der er fyldt 15 år kan optages på ventelisten. Lejligheder udlejes til de boligsøgende der i længst tid har været optaget på ventelisten.

Hvornår kan jeg komme på oprykningsventelisten?

Lejere, som samtidig afgiver en bolig i en afdeling, har fortrinsret til at overtage en anden lejlighed i BoligNæstved. Du skal have boet i din nuværende lejlighed i 2 år, før du vil blive tilbudt en lejlighed via oprykningsventelisten.

Hvem kan komme i betragtning til skilsmissefortrinsret på ventelisten?

Boligsøgende, som fraflytter en bolig i BoligNæstved på grund af separation eller brudt parforhold, har fortrinsret til ledige boliger i BoligNæstved i op til 1 år. Fortrinsretten forudsætter, at den boligsøgendes barn under 18 år forsat bor hos den anden af forældrene i en af BoligNæstveds afdelinger.

Når du har en opnotering på fortrinsret og ønsker at lave ændringer til denne, kontakt da BoligNæstved.

Hvad er en ventelisteplads?

Ventelistepladsen er personlig, og kan kun overdrages i følgende 2 tilfælde:

  1. Overtager du en almen bolig fra en anden person efter almenlejeloven, kan ancienniteten på ventelisten overdrages til den, der overtager boligen. Gælder ikke ved bytning.

  2. Ancienniteten på ventelisten kan overgå til ægtefælle, samlever eller dermed sidestillet person i tilfælde af dødsfald og flytning til plejehjem

Hvad sker der hvis jeg siger nej til et lejlighedstilbud?

Du vil beholde din ventelisteplads, og modtage et nyt tilbud, når der igen er et ledigt lejemål, hvor du står for tur.

Hvis du gentagne gange ikke svarer på fremsendte tilbud, bliver du sat i bero på ventelisten indtil du selv ønsker at være aktiv igen.

Har jeg fordel af allerede at bo i et af BoligNæstveds lejemål?

Ja, bor du allerede i ét af BoligNæstved lejemål kan du komme på oprykningsventelisten og dermed få fortrinsret i forbindelse med ansøgningen af en ny bolig.
Det kræver at du samtidig frigiver det lejemål, du bor i nu. Man opnår altså ikke fortrinsret, hvis man fraflytter en bolig, man har fremlejet.

Der kan opnås fortrinsret ved separation/skilsmisse såfremt man har børn - læs mere under punktet "Hvem kan komme i betragtning til skilsmissefortrinsret på ventelisten?"

Hvornår kan jeg få nøgler til boligen?

Du kan få udleveret nøglerne den dag, hvor din lejekontrakt begynder f.eks. den 1. i en måned. Det nærmere tidspunkt for udlevering af nøgler aftaler du med vores fælles driftsteam.

Kan min ægtefælle/samlever efterfølgende komme på lejekontrakten?

Ja – samlever skal have være tilmeldt på adressen i 2 år forinden. Dokumentation af folkeregisterattest/bopælsattest skal fremvises, hvorefter man vil modtage et tillæg til sin lejekontrakt.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at dele en lejlighed med en ven eller veninde?

Hvis du ønsker at dele lejligheden med en ven eller en veninde, vil der være tale om delvis fremleje. Kontakt altid BoligNæstved først.

Kan man overføre sit indskud fra en lejlighed til en anden lejlighed i BoligNæstved?

Nej. Hvis du flytter fra en lejlighed til en anden, skal du altid indbetale et nyt indskud. Indskuddet fra din tidligere lejlighed vil først blive frigivet efter fraflytning, når din lejlighed er synet og istandsat og din flytteopgørelse er færdig.

Hvad er indskud/depositum?

Indskud

Når du har fået tildelt en bolig, skal du betale et indskud.
Indskuddet er IKKE forudbetalt husleje, men er begegnet ud fra den sum, byggeriet i sin tid har kostet at opføre.
Derudover kan der også være foretaget beregninger af indskuddet efterfølgende. Hvis det er tilfældet, vil der være en ekstra linje på din lejekontrakt, hvor der står forhøjet indskud.

Depositum

Hvis du har fået tildelt en ungdomsbolig med depositum, er der heller ikke tale om forudbetalt husleje.


Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg ønsker at fremleje min bolig?

Du kan kun fremleje din bolig i ganske særlige tilfælde – spørg altid BoligNæstved først.

Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg ønsker at leje et værelse ud i min lejlighed?

Du har ret til at fremleje højst halvdelen af din bolig. Antallet af beboere i boligen må ikke overstige antallet af værelser – spørg altid BoligNæstved først.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at bytte min bolig med en anden bolig?

Du har ret til at bytte din bolig med en anden bolig. En bytning er det samme som en flytning – dvs. du skal betale et nyt indskud og din fraflyttede bolig skal istandsættes – spørg altid BoligNæstved først.

Hvad er det for noget med at få tildelt en bolig gennem kommunen?

Kommunen har mulighed for at henvise lejere til en vis procentdel af de almene lejemål, der bliver ledige. Hvis kommunen har fået henvendelser fra personer med et akut boligproblem, kan man få tildelt en almen bolig på den måde. – Det kræver dog, at kommunen vurderer, at man vitterligt står med et akut boligproblem. Alt dette skal aftales direkte med kommunens sociale myndigheder; her kan boligselskabet ikke hjælpe.

Hvordan opsiger jeg min bolig?

Der er 3 måneders opsigelse til den første i en måned. Det står i ”Lov om leje af almene boliger”, §88, stk. 1.

Du kan sagtens fraflytte boligen inden de tre måneder, og boligselskabet vil naturligvis forsøge at leje boligen ud med det samme, men hvis det ikke lykkedes, kan du risikere at skulle betale husleje i hele opsigelsesperioden.

Hvis I er to på lejekontakten, skal I begge logge ind på Mit BoligNæstved og udfylde en blanket.

Vi sender en bekræftelse på din opsigelse, når vi har behandlet den.

Er du opnoteret på oprykningsventelisten udgår din opnotering, når vi modtager din opsigelse.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om din opsigelse og fraflytning.

Hvor lang er opsigelsesfristen?

Du har 3 måneders opsigelse til den 1. i en måned. Det vil sige, at hvis boligselskabet modtager din opsigelse f.eks. den 12. januar begynder dine 3 måneders opsigelse fra 1. februar og tre måneder frem. Du hæfter altså i dette tilfælde for husleje til og med april måned. Du kan sagtens fraflytte boligen inden de tre måneder, og boligselskabet vil naturligvis forsøge at leje boligen ud med det samme, men hvis det ikke lykkedes, kan du risikere at skulle betale husleje i hele opsigelsesperioden.


Hvad er normalistandsættelse (A-ordning)?

  • Ved fraflytning gennemføres en normalistandsættelse, der omfatter nødvendig maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring efter håndværkere.

  • Lejer skal afholde udgifterne i normalistandsættelsen, men afdelingen overtager gradvist denne udgift med 1 % om måneden. Dvs. når du har boet 100 måneder i samme bolig, betaler afdelingen hele normalistandsættelsen. Du kan hermed flytte ud gratis – medmindre der er udgifter til misligholdelse.

  • Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsat.

  • Lejer skal afholde alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.

  • Lejer skal i boperioden sørge for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejer afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.

Hvad er mislighold?

  • Der er tale om misligholdelse, når lejligheden er skadet eller forringet som følge af fejlagtig og manglende vedligeholdelse, fejlagtig brug eller uforsvarlig adfærd.
  • Fejlagtig vedligeholdelse kan f.eks. være når der er malet med vægmaling ud på fodpaneler, gulv eller el-kontakter.
  • Manglende vedligeholdelse kan f.eks. være, at lakken på gulvene er gennem slidt og gulvene dermed har taget skade.
  • Fejlagtig brug kan f.eks. være klistermærker på en dør eller hvis tapetet er revet i stykker af katten.
  • Uforsvarlig adfærd kan f.eks. være en dør der er brugt som målskive for dartpile eller ulovligt udført el-arbejde.
  • Ved misligholdelse er det lejer der kommer til at betale for istandsættelsen. Dette vurderes ved fralytningssynet.

Hvad er istandsættelsesperioden?

Istandsættelsesperioden er de 14 dage efter fraflytningssynet af boligen, hvor håndværkerne istandsætter din bolig. Du skal altid betale husleje for denne periode, også selvom du siger din bolig op med 3 måneders varsel og først fraflytter boligen efter denne periode. Du har ikke adgang til boligen i istandsættelsesperioden.

Hvor meget skal jeg gøre rent?

Lejemålet skal afleveres i fuldstændig rengjort stand. Det vil sige, at der skal være så godt rengjort, at det umiddelbart er brugbart for den nye lejer. Manglende eller dårlig rengøring er at betragte som mislighold. Rengøringspligten gælder også for vinduer og vinduesrammer i kant og fals. Husk også, at du skal rengøre komfur på siderne og bagved samt afkalke toilet og fliser i bad og køkken.

Hvornår skal min bolig synes?

Du skal indkaldes skriftligt, med mindst en uges varsel, og dato og tidspunkt skal ligge 14 dage før udlejning til ny lejer. Det er ikke et krav, at du deltager i fraflytningssynet, men vi anbefaler det. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, kan du give en fuldmagt til en anden person, som kan deltage på dine vegne.

Hvordan foregår synet af boligen?

Ved selve fraflytningssynet gennemgår synsmedarbejderen boligen og der udarbejdes en synsrapport, der indeholder oplysninger om de istandsættelsesarbejder, der skal foretages før ny lejer flytter ind.
Af synsrapporten vil ligeledes fremgå, hvor meget afdelingen skal betale (slid og ælde) og hvor meget du selv skal betale (din andel af normalistandsættelse og eventuel misligholdelse). Læs mere under regler for istandsættelse og synsrapport.

Hvad sker der, hvis jeg ikke selv kan være med ved fraflytningssynet?

Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, kan du give en skriftlig fuldmagt til en anden person, som kan deltage på dine vegne.
Forud for synet skal du samtidig huske at aflevere nøgler og evt. vaskebrik til dit driftscenter.


Hvad nu hvis jeg ikke er tilfreds med flytteopgørelsen?

Hvis du har spørgsmål til flytteopgørelsen, kan du kontakte os her

Mener du, at du er blevet opkrævet for nogle udgifter, som ikke fremgår af synsrapporten, eller mener du, at der nogle ting du ikke bør hæfte for i forbindelse med istandsættelsen, så skal du skrive en indsigelse til boligselskabet og præcist angive, hvad du ikke kan acceptere. Herefter vil sagen blive undersøgt, og du vil modtage et svar fra boligselskabet. Er du ikke tilfreds med boligselskabets afgørelse, kan sagen indbringes for Beboerklagenævnet, hvor et uvildigt nævn, så vil se på sagen.

Hvad indeholder den første opgørelse jeg modtager efter fraflytningssynet?

Såfremt du ikke selv deltager i fraflytningssynet vil du senest 14 dage efter modtage en synsrapport, der viser hvilke arbejder der skal udføres i forbindelse med din fraflytning. Af denne synsrapporten vil det fremgå, hvor meget afdelingen skal betale, og hvor meget du skal betale (din andel af ’normalistandsættelsen’ og eventuel misligholdelse). Priserne på denne synsrapport er overslagspriser fra håndværkerne, men det er samtidig din garanti for, at den endelige pris ikke kan stige med mere end 10% af den samlede endelige pris. Bemærk dog, at der i denne synsrapport ikke er taget højde for f.eks. dit indskud og overskydende eller skyldig husleje. Synsrapporten dækker altså kun over udgiften til istandsættelse af boligen.

Hvor lang tid går der inden jeg modtager den endelige flytteopgørelse?

Når istandsættelsen af boligen er færdig og vi har modtaget alle fakturaer fra håndværkerne, udarbejdes den endelige flytteopgørelse.

Der vil typisk gå 6-8 uger fra der har været fraflytningssyn, til du modtager opgørelsen.
Flytteopgørelsen indeholder betalte fakturaer, som er vedlagt til orientering.


Hvordan sker den årlige afregning af forbrug?

Betaler du direkte til forsyningsselskaberne, så får du også tilsendt den årlige opgørelse fra dem.

Betaler du sammen med din husleje f.eks. a’conto varme, så vil der blive foretaget en årlig aflæsning af målerne i din bolig.

Du vil modtage din årsopgørelse senest fire måneder efter aflæsningen, og tilbage- eller efterbetalingen vil herefter blive reguleret på din husleje.

Læs mere under Forbrugsregnskab

Jeg er fraflyttet, hvornår får jeg min slutopgørelse på forbruget?

Dit forbrug er naturligvis blevet aflæst i forbindelse med din fraflytning, men selve opgørelsen vil du først modtage på samme tid, som du normalt får dine årsopgørelser.

Slutopgørelsen fremsendes senest fire måneder efter årsaflæsningen.
Skulle det ske at vi ikke modtager årsopgørelsen fra forsyningsselskabet indenfor fristen, sender vi dig forbrugsopgørelsen senest tre måneder efter vi har modtaget årsopgørelsen.

Hvornår der er regnskabsskæring er forskellig fra afdeling til afdeling.

Læs mere under Endeligt forbrugsregnskab

Kan jeg forbedre min bolig?

Ændringer og forbedringer skal godkendes før du kan sætte det i gang. Du skal derfor altid ansøge skriftligt, når du ønsker at foretage ændringer eller forbedringer i eller udenfor lejemålet. Råderet er beboernes ret til at ændre og forbedre deres bolig - med betydelig frihed til at bestemme over egen bolig og dermed flere muligheder for at præge den alt efter egne ønsker og behov. Det er beboeren selv, der skal sørge for, at arbejdet bliver udført og finansieret, men vi er behjælpelige i forhold til det forberedende arbejde. Når det gælder arbejde, der udføres inde i boligen, skelnes der mellem forbedringer og forandringer, det kan man se mere om i BL´s brochure om Råderetten

For alle ændringer og forbedringer gælder, at de skal være rimelige og hensigtsmæssige. De må ikke ændre boligen, så den mister sin karakter af almen bolig.

Forbedringer
, der foretages i køkken, bad, entré og værelser, betyder i reglen, at boligen stiger i værdi. Derfor giver det beboeren ret til godtgørelse, hvis han eller hun flytter inden arbejdet er afskrevet.

Forandringer
, der ikke forbedrer boligens værdi, giver ikke ret til godtgørelse ved fraflytning.

Hvad er en afdelingsbestyrelse?

I de fleste afdelinger findes der en afdelingsbestyrelse, der fungerer som bindeled mellem beboerne og boligselskabet, og som også står for afholdelse af diverse aktiviteter i afdelingen. Afdelingsbestyrelsen vælges af beboerne på det ordinære afdelingsmøde (beboermøde), der afholdes én gang om året. Har du interesse i, hvad de laver i afdelingsbestyrelsen, eller vil du selv gerne være med til at arrangere nogle aktiviteter i din afdeling, så kontakt formanden for afdelingsbestyrelsen og hør nærmere.
Læs mere her

Hvordan klager jeg?

Som beboer har du mulighed for at klage over en anden beboer, hvis de har overtrådt afdelingens husorden.
Inden du klager skal vi dog opfordre til at I forsøger at løse konflikten ved dialog.

Det skal præciseres, at BoligNæstved repræsenterer begge parter i en klagesag. Hvis administrationen skønner, at en klage ikke er berettiget, f.eks. en klage over ting som betragtes som almindelig adfærd eller støj, vil henvendelsen blive afvist.

Klagen skal indeholde fulde navn og adresse på den/de beboere, der klages over. Ligeledes skal der klart fremgå, hvad der klages over, ligesom der, især ved klager over støjgener, skal oplyses dato og tidspunkt for, hvornår generne er foregået. Tidspunkterne er vigtige a.h.t. eventuelt videre behandling i Beboerklagenævnet.

Læs mere her

Hvem skal jeg kontakte?

Her finder du vores kontaktoplysninger

Akut problem i dit lejemål?

Hvis der udenfor almindelig arbejdstid, opstår akutte problemer i din bolig eller afdeling, skal du ringe til Vagtcentralen på tlf. 88 44 28 71.

Læs mere her

Bliv ansøger

Kindhestegade 12,1

4700 Næstved

Telefon: 55 75 06 00
info@bolignaestved.dk

TELEFONTID

Administrationen:

Mandag - onsdag:9:00 - 12:00
Torsdag:9:00 - 12:00 og 15:00 - 17:30
Fredag:Lukket


Driftscentre:
Mandag - fredag:8.30 - 10.00

Personlig betjening kun efter forudgående aftale (bestil tid)

GENVEJE