Skip til hoved indholdet Kontakt os Kontakt os

Klager

Som beboer har du mulighed for at klage over en anden beboer, hvis de har overtrådt afdelingens husorden.
Inden du klager skal vi dog opfordre til at I forsøger at løse konflikten ved dialog.

Det skal præciseres, at BoligNæstved repræsenterer begge parter i en klagesag. Hvis administrationen skønner, at en klage ikke er berettiget, f.eks. en klage over ting som betragtes som almindelig adfærd eller støj, vil henvendelsen blive afvist.

Klagen skal indeholde fulde navn og adresse på den/de beboere, der klages over. Ligeledes skal der klart fremgå, hvad der klages over, ligesom der, især ved klager over støjgener, skal oplyses dato og tidspunkt for, hvornår generne er foregået. Tidspunkterne er vigtige a.h.t. eventuelt videre behandling i Beboerklagenævnet.

Klager

Der er ofte behov for at lave nogle fælles leveregler, når mennesker lever og bor op ad hinanden. I din boligafdeling er det beboerne selv, der fastsætter de fælles regler i et ordensreglement.
Alle der bor og færdes i afdelingen er forpligtet til at følge reglerne, og det er beboernes ansvar at sikre, at deres børn og gæster kender og efterlever afdelingens ordensregler.

Fra tid til anden opstår der naturligvis uenigheder i relation til ordensreglementet, men ofte skyldes det, at reglerne er uklare eller uhensigtsmæssige, eller at reglerne ikke er kendt af alle. Hvis du mener, at Jeres ordensreglement i boligafdelingen skal ændres eller præciseres, så kan du stille et forslag til afdelingsmødet om ændring af reglerne.

Hvis du oplever, at en eller flere beboere overtræder ordensreglementet, så kan du selvfølgelig i første omgang selv påtale problemet. Hvis det ikke hjælper, eller hvis du føler dig utryg ved situationen, så kan du vælge at indgive en klage. I den sammenhæng skal du være opmærksom på en række forhold, som er beskrevet i det følgende.
Måske kan hele sagen klares med en god forklaring eller en fornuftig dialog. Overvej dette inden du klager. En formel klagesag kan være både lang og ubehagelig og ofte kan sagerne løses både hurtigere og bedre, hvis man får talt fornuftigt sammen på et tidligt tidspunkt.

Find klageblanket her

Klagen skal være skriftlig og personlig underskrevet!
Anonyme klager og mundtlige klager kan ikke behandles.

Flere personer kan godt klage sammen!
Det vil styrke sagen, hvis du får et eller flere vidner på din klage, som også har oplevet genen.

Klagen skal være præcis!
Det skal fremgå helt klart af din klage, hvem du klager over, hvad vedkommende har gjort samt hvor og hvornår det skete.

Du skal blive ved med at klage!
Hvis din tidligere klage ikke har hjulpet, så skal du klage igen, og du må ikke vente for længe med at gøre det. Klagesager henlægges normalt efter ca. 3 måneder og en ny klage efter f.eks. 4 måneder bliver derfor ofte betragtet som en helt ny sag.

Er du anonym?
Den eller de personer, du klager over, har som udgangspunkt ret til at få indsigt i, hvem klagen kommer fra. Det vil bero på en konkret vurdering om BoligNæstved kan undtage klagers eller eventuelle vidners navne. Hvis en klage ender i Beboerklagenævnet eller Boligretten, vil du normalt blive indkaldt som vidne.

Du kan få hjælp til at klage!
Hvis du har spørgsmål, eller hvis du behøver hjælp til at formulere din klage, så kontakt BoligNæstved.

Klagen behandles i overensstemmelse med kapitel 13 i Lov om leje af almene boliger.

  1. Din klage vurderes og muligvis indhentes supplerende oplysninger.

  2. Hvis din klage ikke skønnes at være berettiget, så vil vi orientere dig om dette og oplyse dig om, hvordan du kan forholde dig.

  3. Hvis din klage skønnes at være berettiget, så vil beboeren, som du klager over, blive orienteret om klagen og få en henstilling om at overholde afdelingens regler (i særligt grove tilfælde sendes allerede på dette tidspunkt en påmindelse, jf. punkt 4).

  4. Hvis BoligNæstved modtager flere klager over samme forhold inden 1-3 måneder, så vil der blive sendt yderligere en skrivelse til beboeren. Denne gang vil der normalt være tale om en såkaldt påmindelse, der indeholder en advarsel om, at fornyet overtrædelse af afdelingens ordensregler og andre rimelige påbud har konsekvenser for lejemålet.

  5. Hvis beboeren sidder advarslen overhørigt og fortsat tilsidesætter afdelingens regler, så vil BoligNæstved sende endnu en skrivelse og – alt efter sagens karakter – meddele at sagen indbringes for Beboerklagenævnet med henblik på f.eks. at gøre lejemålet betinget af, at husordenen fremover overholdes.

  6. Hvis en eller begge parter i sagen protesterer over Beboerklagenævnets afgørelse, så vil den videre behandling af sagen skulle ske i boligretten.

Det skal understreges at ovenstående beskriver det formelle forløb i sagen, og at der ofte vil være en sideløbende bestræbelse på at få sagen løst gennem dialog.

Det skal desuden bemærkes, at den beskrevne fremgangsmåde kan fraviges hvis det vurderes, at der er tale om særligt grove eller særligt milde overtrædelser af afdelingens ordensregler.

Bliv ansøger

Kindhestegade 12,1

4700 Næstved

Telefon: 55 75 06 00
info@bolignaestved.dk

TELEFONTID

Administrationen:

Mandag - onsdag:9:00 - 12:00
Torsdag:9:00 - 12:00 og 15:00 - 17:30
Fredag:Lukket


Driftscentre:
Mandag - fredag:8.30 - 10.00

Personlig betjening kun efter forudgående aftale (bestil tid)

GENVEJE