Skip til hoved indholdet Kontakt os Kontakt os

Om ventelisten

Vælg nedenfor

Der er to ventelistetyper til familiebolig i BoligNæstved.
Almindelig venteliste (ekstern) og oprykningsventeliste (intern).

Man kan kun have én opnotering til familiebolig.
Når man bor i selskabet er opnoteringen intern, når man ikke bor i selskabet er opnoteringen ekstern.

Har man en intern opnotering og flytter fra selskabet, mister man ikke sin opnotering, men den skifter til at være en ekstern opnotering.

Almindelig venteliste (ekstern)

Selskabets ledige boliger udlejes til de boligsøgende der i længst tid har været opskrevet på den almindelige venteliste.

Oprykningsventeliste (intern)

Oprykningsventelisten er forbeholdt lejere, der allerede er beboere i selskabet.

Efter ændringerne af udlejningsbekendtgørelsens § 7 er udgangspunktet, at ud af de ledige almene familieboliger skal kun hver anden tilbydes lejere på oprykningsventelisten.

Fortrinsret:
Boligtagere (egne lejere) i afdelingen har fortrinsret til afdelingens lejligheder, forud for andre lejere i selskabet.

Derefter har:
boligtagere (egne lejere) i selskabet fortrinsret forud for andre ansøgere

Fortrinsretten er betinget af:
• at du er opnoteret på oprykningsventelisten
• at den nuværende lejlighed frigives
• at du har boet i din nuværende lejlighed i 2 år.

Boligtagere, som fraflytter en bolig på grund af separation, skilsmisse eller brudt parforhold, har fortrinsret til ledige boliger i boligorganisationen i den pågældende kommune i op til 1 år under iagttagelse af en evt. aftale efter § 4 i Bekendtgørelse om udlejning af almene boliger m.v. Fortrinsretten forudsætter, at den boligsøgendes barn under 18 år fortsat bor hos den anden af forældrene i en af Boligorganisationens afdelinger i kommunen.

Når du har en opnotering på fortrinsret og ønsker at lave ændringer til denne, kontakt venligst BoligNæstved.

Hvert år fremsendes indbetalingskort på ventelistegebyr (fornyelse), på kr. 200.

Det er vigtigt, at vi altid har din korrekte adresse. Modtager vi ikke ventelistegebyret, eller får vi indbetalingskortet retur fra postvæsnet, vil du blive slettet fra ventelisterne efter betalingsfristens ophør. Denne regel er ufravigelig.

Der gælder særlige regler for ungdomsboliger.

Får du en bolig via dit medlemsnr. på ventelisten – udgår din ansøgning og du skal indgive en ny ansøgning og betale et nyt opnoteringsgebyr, hvis du igen vil på ventelisterne.

Ventelistepladsen er personlig, og kan kun overdrages i følgende 2 tilfælde:

  1. Overtager du en almen bolig fra en anden person efter almenlejeloven, kan ancienniteten på ventelisten overdrages til den, der overtager boligen. Gælder ikke ved bytning.

  2. Ancienniteten på ventelisten kan overgå til ægtefælle, samlever eller dermed sidestillet person i tilfælde af dødsfald og flytning til plejehjem.

VIGTIGT:
Det er ikke tilladt at holde hunde i BoligNæstved´s afdelinger der strider imod hundeloven.
Her kan du læse mere om husdyr


Ønsker du ikke længere at være medlem?

Hvis du helt ønsker at blive slettet fra ventelisten skal du meddele dette skriftligt. Hvis du ikke betaler for din opnotering og ikke reagerer på opkrævning eller påmindelse, bliver du slettet.

Når vi sender boligtilbud?

Når vi tilbyder dig en ledig bolig, får du en e-mail. Du kan besvare tilbuddet på Mit BoligNæstved.
I tilbuddet kan du læse om økonomi og se telefonnummer på den person, som du skal kontakte for at se boligen.
Har du ikke givet samtykke til digital kommunikation, skal du være opmærksom på, at der kan gå flere dage, før du modtager boligtilbuddet pr. brev fra os. Du har derfor kortere tid til at se boligen og beslutte om du vil sige ja tak.

Hvor mange får boligtilbud?

Vi sender boligtilbud til flere boligsøgende på én gang. Det er altid den, med den længste anciennitet, som har svaret ja rettidigt, der får boligen. Vi kontakter kun den, der får boligen.

Hvis du siger nej tak?

Du beholder din plads på ventelisten, selvom du takker nej til en bolig, og får fortsat tilsendt boligtilbud.
Svarer du ikke på et boligtilbuddet, kommer du ikke i betragtning til boligen.
Har du ikke svaret på tre til fem boligtilbud, sætter vi din ansøgning i bero. Din anciennitet på ventelisten vil være den samme, men du vil ikke modtage tilbud.
Du kan altid selv stille dig i bero eller melde dig aktiv på Mit BoligNæstved eller kontakte BoligNæstved.

Bliv medlem

Skriv mig op!

Klik her
Bliv ansøger

Kindhestegade 12,1

4700 Næstved

Telefon: 55 75 06 00
info@bolignaestved.dk

TELEFONTID

Administrationen:

Mandag - onsdag:9:00 - 12:00
Torsdag:9:00 - 12:00 og 15:00 - 17:30
Fredag:Lukket


Driftscentre:
Mandag - fredag:8.30 - 10.00

Personlig betjening kun efter forudgående aftale (bestil tid)

GENVEJE